Grüne Woche
Międzynarodowe Targi „Zielony Tydzień” (Grüne Woche) w Berlinie to największa impreza handlowa na świecie poświęcona żywności, rolnictwu i ogrodnictwu. Przez 10 dni tereny wystawowe odwiedza około 400 tysięcy osób, w tym jedną czwartą stanowią fachowcy z branży.
Skąd nazwa „Zielony Tydzień”?
Wszystko zaczęło się pod koniec XIX wieku, gdy członkowie Stowarzyszenia Gospodarki Rolnej (Landwirtschafts-Gesellschaft, DLG) zjeżdżali co roku do Berlina na seminaria i konferencje. Miały one miejsce zawsze zimą i trwały około tygodnia.
W dzielnicy, w której odbywały się spotkania, na ulicach wystawiali się przeróżni producenci sprzętu, rzemieślnicy i rolnicy. Kiedy formy „dzikiego handlu” przybrały niepokojące rozmiary, postanowiono o skupieniu wystawców, handlarzy i seminarzystów w jednym miejscu.
Pomysłodawcą tej idei był Hans-Jürgens von Hake, ziemianin i pracownik berlińskiego urzędu turystycznego. Po raz pierwszy właściwe targi odbyły się w 1926 roku, na terenach przy Kaiserdamm (hale znajdowały się wówczas w miejscu dzisiejszego dworca autobusowego ZOB). Nazwa Grüne Woche (Zielony Tydzień) przyjęła się od koloru płaszczy leśników i rolników (Lodenmäntel), którzy dominowali na terenach wystawowych. Wymyślili ją dziennikarze.
W 2015 roku targi odbyły się po raz 80., a rok później ogłoszono ich 90. urodziny. Jak to możliwe?
Krótka historia Zielonego Tygodnia w Berlinie
Już w pierwszym roku (1926) odnotowano 50 tysięcy odwiedzających. Jeśli spojrzeć na aktualne prognozy organizatorów, liczących co roku na około 400 tysięcy gości, liczba ta wzbudza słuszny podziw.
W przeciągu lat wystawcy prezentowali najnowsze osiągnięcia techniczne w zakresie produkcji i przechowywania żywności. Były to na przykład coraz bardziej wydajne gatunki płodów rolnych lub nowe krzyżówki zwierząt. W 1930 roku powszechny zachwyt wzbudziła maszyna do utrzymywania świeżych jaj, w której 5000 sztuk, kręcąc się, miało zachować w „naturalny sposób” świeżość przez rok.
W 1935 roku Wilhelm Hölter zaprojektował logo targów, które obowiązuje do dzisiaj. Są to dwa stylizowane żółte kłosy z napisem „Grüne Woche” na zielonym tle.
Wojna i podział Berlina a targi
W okresie wojennym nie organizowano targów. Wypadły one z kalendarza też wcześniej, w 1938 roku, z powodu szalejącej w Niemczech pryszczycy. Pierwsze powojenne targi odbyły się dopiero w 1948 roku i to w dość ciężkich warunkach. Lądowe drogi do zachodnich sektorów były bowiem zablokowane przez Rosjan (tzw. blokada Berlina). Prąd włączano tylko dwa razy dziennie, na dwie godziny przed południem i około północy. Większość towarów była więc sprowadzana drogą powietrzną przez Brytyjczyków i Amerykanów.
Sytuacja polityczna miała wpływ na kontynuację większości przedwojennych imprez targowych. Podział miasta spowodował między innymi przeniesienie targów samochodowych do miast Niemiec Zachodnich. Do dzisiaj odbywają się one we Frankfurcie nad Menem i Hanowerze, chociaż ostatnio żywo dyskutuje się o ich powrocie.
Grüne Woche utrzymały jednak swoją pozycję, choć początki nie były łatwe. W 1948 roku uczestniczyło w nich zaledwie 59 wystawców, a targi odbyły się głównie z inicjatywy lokalnych działkowców. Na mięsnych stoiskach wisiały szynki i kiełbasy z papy.
Ku lepszemu
Niedługo później sytuacja zaczęła się poprawiać, a odwiedzających przyciągały egzotyczne potrawy i oryginalne pomysły. W 1951 roku Holandia zaprezentowała na przykład apetyczną piramidę z warzyw. Wraz ze wzrastającym dobrobytem społeczeństwa zaczęto zwracać większą uwagę na estetyczne walory prezentowanych towarów, a później na ekologiczne rozwiązania w rolnej gospodarce (np. biogaz).
Pod koniec lat 70. XX wieku, po otwarciu Międzynarodowego Centrum Kongresowego (ICC) znacznie wzrosła liczba seminariów i konferencji. To pociągnęło za sobą większe zainteresowanie potencjalnych partnerów. Do trzech podstawowych filarów targów, czyli produkcji żywności, gospodarki rolnej i ogrodnictwa dodano kolejne: leśnictwo i rybołówstwo. W latach 80. ubiegłego wieku zaczęto organizować krajowe przeglądy bydła, owiec i hodowlanych koni zimnokrwistych.
Nowe perspektywy
Po przełomie 89/90 rozpoczęła się nowa era targów. Teraz dostępne były one dla producentów i rolników, pracujących najbliżej dawnego Berlina Zachodniego, czyli wystawców z Brandenburgii. W 1998 roku zadebiutowała osobna hala z ekologiczną żywnością (Biomarkt). W 2012 zwartą do tej pory ekspozycję gospodarzy targów – Niemców – rozbito aż na siedem sąsiadujących hal. Prezentuje się w nich razem 13 landów, gdyż brak jest Hamburga, Bremy i Kraju Saary. Dla zwiedzających została utworzona nawet specjalna trasa kulinarna: DeutschlandTour.
Od 1995 roku na targach występuje oficjalny kraj partnerski. Pierwszym w historii były Czechy. Rosja i Holandia pełniły tę funkcję więcej niż raz. W 2011 roku krajem partnerskim była Polska z hasłem „Poland schmeckt” (Polska smakuje). Nasz kraj uczestniczy w targach już ponad 30 lat. W 2016 roku po raz pierwszy krajem partnerskim było państwo spoza Europy – Maroko. Można było wówczas skosztować tradycyjnych potraw (kuskus), miętowej herbaty, nektaru z kaktusa, ewentualnie posmakować oleju wytłaczanego z tej rośliny.
Grüne Woche teraz też dla koniarzy
Po raz czwarty razem z Zielonym Tygodniem odbędą się jednocześnie targi poświęcone jeździectwu, Hippologica. Odbędą się one w ostatni weekend, od 22 do 24 stycznia 2021. Bilety zakupione w tych dniach obowiązują na terenie całych targów. Wystawcy prezentować się będą w hali 26c, natomiast obok, w hali 25, odbędą się pokazy sportowe.
Po raz pierwszy na targach?
Jeśli ktoś wybiera się na targi po raz pierwszy, powinien koniecznie dotrzeć do hali kwiatów (2.2), hali z produktami bio (BioHalle, 1.2B), hali z przyprawami, herbatą i ziołami (12), hali ze zwierzętami (25) oraz na prezentacje kompanii piwowarskich i niemieckich winnic. Nie można oczywiście zapomnieć o hali polskiej (11.2), ale też i bardzo atrakcyjnej wizualnie hali holenderskiej z wiatrakiem i morzem tulipanów (18).
Grüne Woche i Hippologica
Grüne Woche: 15-24 stycznia 2021
Hippologica: 22-24 stycznia 2021
Kraj partnerski: jeszcze nie podany
Adres: Messedamm 22, 14055 Berlin
Otwarte codziennie: 10.00-18.00
Bilet dzienny: 15 €; Happy-Hour-Ticket (pn.-pt. po 14.00) 10 €; bilet na niedzielę 12 €;
www.gruenewoche.de
www.hippologica.de
Dojazd
S-Bahn: S41, S42, S46 (Messe Nord/ICC); S5 (Messe Süd)
U-Bahn: U2 (Kaiserdamm)
Bus: M49, X34, X49, 139, 218 (S Messe Nord/ICC); M49, 104, 218, 349 (Messedamm/ZOB)
Informacje o taryfach i biletach w komunikacji miejskiej Berlina
Własne auto: bezpłatny parking na Olympischer Platz, stamtąd bezpłatny wahadłowy bus na teren targów.
Źródła:
Grüne Woche, stan 28.02.2020