9-Euro-Ticket, czyli o co chodzi z biletem za 9 euro

9-Euro-Ticket. Czy słyszeliście już o bilecie za 9 euro, który ma obowiązywać przez trzy miesiące w Niemczech? Jeśli nie, a lubicie wypadać za zachodnią granicę, planujecie latem zwiedzanie tego i owego, to koniecznie przeczytajcie poniższy wpis. Możliwe, że zaplanujecie na nowo swoje wakacje. 

9-Euro-Ticket

9-Euro-Ticket, czyli „bilet za 9 euro” to specjalna oferta w Niemczech, która ma obowiązywać w czerwcu, lipcu i sierpniu 2022. Za bilet kosztujący 9 euro będzie można podróżować wszystkimi środkami lokalnego i regionalnego transportu publicznego (ÖPNV) w całych Niemczech przez kalendarzowy miesiąc. Dla porównania 24-godzinny bilet w samym Berlinie ABC kosztuje obecnie 10 euro.

Kiedy obowiązuje 9-Euro-Ticket?

Oferta będzie obowiązywać od 1 czerwca do 31 sierpnia 2022 roku. Dostępny będzie odrębny bilet na każdy kalendarzowy miesiąc. Przykładowo zakupując bilet 16 czerwca będzie on ważny do końca miesiąca, czyli 30 czerwca. Nie ma jednego biletu od razu na trzy miesiące. Bilet będzie spersonalizowany.

Gdzie będzie obowiązywał 9-Euro-Ticket

Bilet będzie obowiązywał w środkach transportu publicznego ÖPNV w całych Niemczech. Skrótem ÖPNV (Öffentlicher Personennahverkehr) oznacza się regionalny transport publiczny. Chodzi tu o odróżnienie od dalekobieżnych, towarowych i prywatnych połączeń. W Niemczech funkcjonują dziesiątki związków komunikacyjnych, które mając w swoim obrębie jedną taryfę, oferują przejazdy regionalnymi pociągami, kolejką miejską, metrem, autobusami, tramwajami i promami. Ich zasięg może pokrywać się z granicami miasta czy landu, ale nie musi. Przykładem jest tu Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia (VBB), obejmujący dwa landy. Kupując bilet Berlin-Brandenburg-Ticket można było z nim się poruszać przez jeden dzień bez ograniczeń po Berlinie i Brandenburgii korzystając z autobusów, pociągów regionalnych (DB Regio jak i prywatnych przewoźników, np. ODEG czy NEB). Podobnie będzie funkcjonować 9-Euro-Ticket. Będzie on też ważny w pociągach regionalnych RE i RB Niemieckich Kolei oraz innych przewoźników w całych Niemczech (tylko w drugiej klasie).

Nie będzie on obowiązywać w pociągach dalekobieżnych IC, ICE, EC, ECE i Flixtrain. Nie będzie również obowiązywać w pociągach-atrakcjach turystycznych, jak na przykład kolejce wąskotorowej na Brocken, itp.

UWAGA: niestety nie jestem w stanie odpowiadać na pytania, czy na trasie pomiędzy A i B, gdzieś w Turyngii bilet będzie obowiązywać. Kiedy zostanie on zatwierdzony na 100%, podam źródła, gdzie będzie można sobie samemu to sprawdzić.

Gdzie można zakupić ten bilet?

9-Euro-Ticket będzie do nabycia w kasach, automatach i aplikacjach poszczególnych związków komunikacyjnych, przewoźników i DB.

UWAGA: niektóre związki komunikacyjne rozważają w tym okresie wyłączenie możliwości zakupu wszystkich biletów droższych niż 9 euro, by kupujący niepotrzebnie nie przepłacali. Genialne, prawda?

Zabieranie innych osób, psów i rowerów

Przy bilecie 9-Euro-Ticket nie będą obowiązywać zasady bezpłatnego zabierania psa, roweru czy dodatkowej osoby. Dzieci do lat 6 podróżują bezpłatnie generalnie. Dla innych trzeba wykupić osobny bilet. Dla psów i rowerów należy mieć bilet wg taryfy danego związku komunikacyjnego. Mogą być wyjątki na korzyść pasażera.

Kto może skorzystać z biletu 9-Euro-Ticket?

W oficjalnych informacjach nie ma jednoznacznie określonej grupy docelowej. Powołując się na odpowiedź, którą otrzymałam z BVG w Berlinie bilet będzie dostępny dla każdego, kto go nabędzie. Nie trzeba być zameldowanym czy mieszkać w Niemczech.

A co z tymi, którzy mają bilety abonamentowe?

Posiadacze biletów rocznych, semestralnych i podobnych nie muszą się martwić, że stracą. Różnica w cenie biletu za ten okres zostanie im zrekompensowana. Nie muszą kupować dodatkowo biletu, tylko dalej korzystać z dotychczasowego. Z pytaniami odnośnie rekompensaty powinni zwrócić się do swojego wydawcy biletu (odpowiedniego związku komunikacyjnego).

Czy należy spodziewać się tłoku w regionalnych pociągach, autobusach?

Pojawiły się prognozy, że niektóre pociągi mogą być przeładowane. Z moich podróży po Niemczech pamiętam, że i bez specjalnych okazji, latem w weekendy regionalne pociągi były pełne. Dotyczyło to zwłaszcza tras w górach i nad morzem. W niektórych landach będzie możliwość rezerwacji miejsca w regionalnym pociągu (odpłatnie). Dotyczy to Bawarii, Nadrenii-Palatynatu, Kraju Saary i Schlezwiku-Holsztyna. Należy również pamiętać, że lipiec i sierpień to okres ferii szkolnych i choć daty ich rozpoczęcia są zróżnicowane dla poszczególnych landów, to mobilność przy tak atrakcyjnej ofercie może być duża.

Skąd właściwie taki bilet?

9-Euro-Ticket to propozycja rządu w ramach działań łagodzących skutki obecnego kryzysu i drastycznych podwyżek cen (w tym paliwa). Jest ukłonem w stronę dojeżdżających codziennie środkami transportu publicznego do pracy lub szkoły  (tzw. Pendler). Do tego ma skłonić obywateli do częstszego korzystania z z komunikacji publicznej zamiast własnych aut. Część polityków, którzy są za bezpłatnym lub bardzo tanim transportem publicznym, interesuje, jak wielu obywateli skorzysta z tej oferty i jak wpłynie to na budżet państwa.

Czy 9-Euro-Ticket jest już pewny?

Hmm…, i tu docieramy do powodu, dla którego dość długo wstrzymywałam się z publikacją tego postu. Są bowiem niejasności co do finansowania powstałych kosztów. Landy oczekują, że w całości pokryje je rząd federalny (czyli Bund). Trwają dyskusje, ostatecznie będzie wszystko wiadomo 20 maja (18 i 19 maja głosowanie w Bundestagu, 20 maja potwierdzenie w Bundesrat). Nie przeszkadza to jednak związkom komunikacyjnym publikować informacje o bilecie już teraz. Powstały odrębne strony z objaśnieniami co do jego funkcjonowania, np. w BVG (Berlin), MVV (Monachium) czy KVB (Kolonia).

O wszelkim zmianach będę informować tu na bieżąco.

Źródła:
BVG, stan na 5 maja 2022
www.bahndampf.de, stan na 5 maja 2022
Berliner Morgenpost, 4 maja 2022

Więcej na podobny temat?
Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.