Online: 3

Wszystko co potrzeba, aby Twój wyjazd był udany!

Auta, AVUS i atrakcje - o samochodowych tradycjach wystawowych

"Nadal wierzę w potencjał koni. Automobil to przejściowe zjawisko." - tak o przyszłości motoryzacji miał wypowiedzieć się na przełomie wieków cesarz Wilhelm II (1859-1941). Na szczęście jego młodszy brat, książę Henryk (1862-1926), wykazywał więcej zainteresowania dla nowoczesnych technologii, wiedząc, że postępu nie da się zatrzymać. Był też dużą pomocą, jeśli chodzi o cesarski autorytet przy planowaniu pierwszych inwestycji w Berlinie. Na początku XX wieku na terenie Rzeszy nie było dróg przeznaczonych tylko dla samochodów. Nieliczne automobile dzieliły szosy z furmankami, jeźdźcami, rowerzystami i pieszymi. Na dłuższych dystansach głównym środkiem komunikacji pozostawała kolej. Organizowane na publicznych drogach wyścigi okazywały się niebezpieczne i utrudniały życie mieszkańcom okolicznych miasteczek. Po braku sukcesów niemieckich kierowców w międzynarodowych zawodach, w Cesarskim Klubie Automobilowym powstała idea, by wybudować osobną drogę o odpowiedniej powierzchni i bez skrzyżowań, przeznaczoną "tylko dla samochodów". Można by na niej testować pojazdy, a także organizować wyścigi z prawdziwego zdarzenia. Wybór lokalizacji padł na obrzeża cesarskiej stolicy w lasach Grunewald, z dala od osiedli mieszkaniowych.

Pierwsze wystawy samochodowe

W Berlinie, od kilku lat odbywały się już wystawy samochodowe. Pierwsza z nich miała miejsce w luksusowym hotelu Bristol przy Alei po Lipami w 1897 roku. Wzięło w niej udział czterech producentów, Benz, Daimler, Kühlstein i Lutzman, którzy zaprezentowali razem osiem(!) pojazdów. Na kolejnych, po raz pierwszy pojawiła się ciężarówka, a w 1899 roku swój udział zgłosiło już ponad 100 wystawców. Po kilkuletniej przerwie, spowodowanej działaniami wojennymi, zainteresowanie wystawców było tak duże, że prowizoryczne miejsca wystawowe przestały wystarczać. Zdecydowano się na wzniesienie hali, nieprzypadkowo, obok właśnie oddawanego do użytku toru wyścigowego AVUS. Hale przy Kaiserdamm, gdzie dzisiaj jest centralny dworzec autobusowy, służyły celom wystawowym z przerwami do rozpoczęcia II wojny światowej.

Pierwsza autostrada w Europie

AVUS, czyli Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße to dzisiaj część autostrady A115
Autostrada A115, 2015
, która łączy zachodnie dzielnice Berlina z ringiem A10. Zaraz przy zjeździe, obok terenów targowych po prawej stronie, widać mocno podniszczone trybuny - pozostałość po wyścigach, które odbywały się tutaj do późnych lat 90. ubiegłego wieku. Jak doszło zatem do powstania "pierwszej autostrady w Europie", jak utrzymują niektórzy?
W 1909 roku w siedzibie wspomnianego już wcześniej Cesarskiego Klubu Automobilowego zawiązała się spółka, której celem było wybudowanie odpowiedniej drogi do ćwiczeń i testów pojazdów z silnikiem. Po załatwieniu potrzebnych formalności, w 1913 roku przystąpiono do prac, jednak z powodu działań wojennych i późniejszych trudności finansowych, cały tor zdołano ukończyć dopiero w 1921 roku. Miał on 19 kilometrów długości a tworzyły go dwa, niczym od linijki wyznaczone pasy, połączone pętlami na północy i południu
Węzeł komunikacyjny przy zjeździe na autostradę A115,
wokół dużego parkingu widoczny jest zarys dawnej pętli północnej, 2015
.

Pierwsze wyścigi

Jeszcze w tym samym roku odbyły się pierwsze zawody, do których większość liczących się wówczas producentów samochodów wystawiła swoich zawodników. Profesja zawodowego kierowcy nie była jeszcze rozpowszechniona i często za kierownicą siadali inżynierowie, mechanicy a nawet sprzedawcy czterech kółek.
Po tym pierwszym sprawdzianie AVUS został mocno skrytykowany i przystąpiono do poprawek. Niemal do początku drugiej wojny światowej droga była obiektem licznych eksperymentów i testów materiałów budowlanych. W 1926 roku odbyły się pierwsze zawody Grand-Prix Niemiec. Niestety, fatalne warunki pogodowe i w dużej mierze złe rozwiązania technologiczne doprowadziły do wypadków śmiertelnych, w których podczas ćwiczeń i samych zawodów zginęło 5 osób. AVUS odstawiono na bok, a dalsze Grand-Prix przejął, funkcjonujący do dzisiaj, tor Nürnbergring. Jeszcze tylko raz w historii zawody tej klasy odbyły się w Berlinie, w 1959 roku. Jednak i wtedy mówiono o "najgorszym torze wyścigowym na świecie".

Szanowni 'redaktorzy i dziennikarze' portali wszelakich
Na tej stronie znajduje się autorski tekst. Powstał on na podstawie wymienionych źródeł, osobistych przeżyć, obserwacji i własnej wiedzy. Nie kradnij czyjejś własności intelektualnej. Nie kopiuj bezmyślnie całych akapitów, zmieniając kilka słów i podpisując się pod nim własnym nazwiskiem. Jeśli tworzysz artykuł w oparciu o informacje zawarte na tej stronie, należy podać źródło, to jest autora, aktywny link z tytułem i datę. Przepisany tekst z kilkoma zmienionymi słowami i własnymi wstawkami to nadal plagiat! Administrator Berlimix.net współpracuje z kancelarią prawną, wyspecjalizowaną w ochronie praw autorskich. Autorką wszystkich tekstów na portalu jest Joanna Maria Czupryna (przewodnik po Berlinie).
Kontakt z autorką.

Powojenne kłopoty w podzielonym mieście

Po przebudowie w 1940 roku AVUS zyskał połączenia z autostradą i miejskimi arteriami. Po wojnie, mimo podjętych prób, zaczął tracić na znaczeniu jako tor wyścigowy. Dodatkowe kłopoty z mieszkańcami pobliskiego osiedla willowego Eichkamp doprowadziły też do ograniczenia liczby wyścigów w roku. Podobnie los spotkał też wystawy samochodowe. Do Berlina Zachodniego można było dotrzeć tylko tranzytowymi autostradami przez teren NRD. Formalności i trudności organizacyjne odstraszały wielu potencjalnych wystawców. Po kilku próbach przeniesiono je ostatecznie do Frankfurtu nad Menem, a także częściowo do Hanoweru (pojazdy użytkowe). W Berlinie nie zrezygnowano jednak do końca z pokazów, organizując je w ramach wystaw przemysłowych a od 1978 jako samodzielną wystawę AAA (Autos, AVUS, Attraktionen). Odbywała się ona do 2000 roku, potem również zabrakło zainteresowanych.

Nowa wystawa dla wielbicieli starych aut

Być może niektórym trudno pogodzić się dzisiaj z brakiem samochodowej wystawy w stolicy. Targi o przedwojennych tradycjach jak IFA (elektronika) czy Grüne Woche (agrarno-spożywcze) przetrwały wszelkie kryzysy i nadal odbywają się pod Wieżą Radiową (Funkturm).
Dla fanów motoryzacji pocieszeniem może się okazać nowa wystawa, która po raz pierwszy odbyła się w październiku 2015 roku. MOTORWORLD Classics Berlin
Wystawa starych samochodów w Berlinie, MOTORWORLD Classics, 2015
to podróż w czasie do świata eleganckich pojazdów lat międzywojennych i sportowych aut lat sześćdziesiątych. Jest to prawdziwa gratka dla fanów oldtimerów, poszukujących oryginalnego samochodu, informacji na temat renowacji czy pielęgnacji ukochanego auta. Do tego bogata oferta stylowych gadżetów lub ubioru w sam raz na zjazd starych pojazdów. Targi odbywają się w październiku każdego roku, dokładne daty i informacje można sprawdzić na oficjalnej stronie www.motorworld-classics.de

Źródła:
Ulrich Kubisch; Gert Rietner, Die AVUS im Rückspiegel: Rennen, Rekorde, Rückstaus, Elefanten Press, Berlin 1987


 

 

 
Aktualizacja:  31.01.2017
Copyright © 2005-2017 by Viator Polonicus   |  Polityka Prywatności i Wyłączenie Odpowiedzialności
 
stat4u