Korzystając z poniższych informacji należy mieć na uwadze, że rozkłady jazdy PKP i DB są co roku aktualizowane (ok. 10 grudnia). Dodatkowo później wprowadzane są poprawki oraz zmiany cen biletów. Aktualne informacje można sprawdzić na oficjalnej stronie Polskich Kolei Państwowych.

Eurocity z Warszawy i Gdyni

Z Warszawy i Gdyni kursują bezpośrednie pociągi, obsługiwane przez spółkę Intercity. Na trasie obowiązują tzw. ceny globalne, wystawiane na podstawie aktualnego kursu euro. W chwili obecnej (obowiązująca do grudnia 2017 r. oferta Berlin-Warszawa/Gdynia-Specjal) wynoszą one z Warszawy i Gdyni 29€ (po wyczerpaniu puli max 52€), z Poznania – 16€ (po wyczerpaniu puli cena maksymalna to 40€). Więcej informacji o promocyjnych cenach na stronie PKP Intercity, Berlin-Warszawa/Gdynia-Specjal.
Z Warszawy pociąg BWE (Berlin-Warszawa-Ekspress) kursuje 4 razy dziennie, przez Kutno, Konin, Poznań, Zbąszynek, Świebodzin, Rzepin oraz Frankfurt nad Odrą. Podróż ze stolicy trwa ok. 6,5 godzin, z Poznania niecałe trzy. Pociągi BWE zatrzymują się w Berlinie na stacji Ostbahnhof oraz Hauptbahnhof.
Z Gdyni pociąg BGE (Berlin-Gdynia-Ekspress) kursuje raz dziennie, przez Sopot, Gdańsk, Tczew, Bydgoszcz, Inowrocław, Gniezno, Poznań, Zbąszynek, Świebodzin, Rzepin i Frankfurt nad Odrą. Całość trasy pociąg pokonuje w 7,5 godziny, w Berlinie zatrzymuje się na stacji Ostbahnhof oraz Hauptbahnhof.

IC BUS Kraków-Berlin

Po tym jak Polskie Koleje Państwowe zrezygnowały z połączenia Berlin-Kraków, Niemieckie Koleje (Deutsche Bahn) uruchomiły bezpośrednią linię autobusową IC BUS po konkurencyjnych cenach. Autobus zatrzymuje się również w Katowicach i Wrocławiu. Bilety z Krakowa już od 29€ (własne dzieci do lat 15 podróżują bezpłatnie). Autobus kursuje raz dziennie, cała podróż trwa 8 godzin i 10 minut. Z racji, że jest to właściwie „kolejowy” autobus, w Berlinie zatrzymuje się przy stacjach kolejowych Südkreuz i Hauptbahnhof oraz na lotnisku Schönefeld. Przy zakupie biletów honorowane są karty rabatowe BahnCard. Więcej informacji na stronie Deutsche Bahn (po polsku).

Ze Szczecina

Ze Szczecina bezpośredni kurs ma regionalny ekspres (RE) niemieckich kolei, który po niecałych dwóch godzinach dociera do Berlina. Pociągi są kilka razy dziennie i kończą na stacji Berlin Gesundbrunnen. Inną możliwością jest skorzystanie z niemieckich pociągów, ale z przesiadką w Angermünde. Ekspres regionalny z obu miejscowości zatrzymuje się w Berlinie na stacjach Gesundbrunnen, Hauptbahnhof (tief/podziemie), Potsdamer Platz oraz Südkreuz. Od sierpnia 2010 dzięki porozumieniu władz miasta ze Związkiem Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia bilet do stolicy Niemiec w jedną stronę kosztuje 11€. Więcej informacji o taryfach stykowych w połączeniach regionalnych na stronie Przewozy Regionalne.

Połączenia mieszane (regionalne)

Komu nie pasuje lub jest za drogo, może wybrać połączenie mieszane. Polskim pociągiem dojechać do jednej ze stacji granicznych, a następnie kontynuować podróż koleją regionalną Deutsche Bahn lub z innym przewoźnikiem do Berlina. Z racji, że oferta połączeń regionalnych i opłat jest bardzo rozbudowana, polecam przewodnik w języku polskim na stronie Przewozów Regionalnych.

Przykładowe ceny biletów w jedną stronę

Kostrzyn nad Odrą/Gorzów Wlkp.: z Kostrzyna do Berlina pociągi kursują co godzinę, a podróż trwa 1,5 h. Bilet kosztuje 11,8€ i można go nabyć w automacie w pociągu. Przewoźnikiem jest prywatna spółka Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). Pociągi kończą na stacji Berlin Lichtenberg. Tutaj więcej o taryfach z Kostrzyna. Dla podróżnych, którzy do Berlina wybierają się z Gorzowa Wlkp. NEB ma szczególną ofertę cenową, bilet na całą trasę z przesiadką w Kostrzynie kosztuje 12€. Dla grup jest jeszcze taniej: 37,5€ (do 5 osób). Bilety nie obowiązują w pociągach PKP Intercity. Więcej informacji na temat taryf z Gorzowa na stronach NEB.
Frankfurt nad Odrą: bezpośrednio do tej miejscowości kursują pociągi osobowe z Zielonej Góry (bilet w kasie do Słubic + bilet graniczny Słubice-Frankfurt/O kupowany u konduktora 10 zł). Z Frankfurtu n.O. pociągi do Berlina kursują średnio co pół godziny, a bilet kosztuje 10 €. Czasem już w polskim pociągu podróżni zbierają się razem, by wykupić bilet grupowy do Berlina (do 5 os.), jest wtedy taniej. Pociągi tej relacji przeważnie przejeżdżają całe miasto (wyjątkiem są ranne i późnowieczorne połączenia) i zatrzymują się na stacjach: Ostbahnhof, Alexanderplatz, Friedrichstraße, Hauptbahnhof, Zoologischer Garten, Charlottenburg, Wannsee.
Zielona Góra: od kwietnia 2016 roku kursuje bezpośredni pociąg regionalny z Zielonej Góry do Berlina. Końcową stacją jest Berlin-Lichtenberg (jedyna w Berlinie). Pociąg w kierunku stolicy Niemiec startuje tuż przed 7 rano , z powrotem wyjeżdża przed południem około godziny 10 w każdy dzień tygodnia poza czwartkiem. W ten dzień pociąg dojeżdża tylko do Frankfurtu nad Odrą, gdzie można się przesiąść od razu na niemiecki pociąg RE1. Bilet ma stałą cenę. Wynosi ona 14,4€ i na polskich stacjach jest przeliczana wg aktualnego kursu kolejowego. Kombinując kursy z przesiadką we Frankfurcie nad Odrą, można wrócić do Zielonej Góry tego samego dnia, po 7 godzinach pobytu w stolicy Niemiec.
Guben: Gubin po polskiej stronie nie ma połączenia kolejowego, od granicy do niemieckiej stacji kolejowej jest ok. 2 km drogi. Kurs do Berlina jest przeważnie z przesiadką w Cottbus, Frankfurt/O lub Fangschleuse.
Forst: najbliższą większą miejscowością po polskiej stronie jest Lubsko (31 km). Z Żagania i Żar do niemieckiej miejscowości kursują dwa razy dziennie polskie pociągi regionalne (szynobusy). Z Forstu do Berlina jedzie się z przesiadką w Cottbus (ODEG).
Görlitz: z dworca kolejowego w Zgorzelcu jest ok. 3,5 km drogi na dworzec w Görlitz (istnieje również połączenie autobusowe, linia P). Podróż do Cottbus odbywa się pociągiem prywatnego przewoźnika (ODEG) a stamtąd już ekspresem regionalnym DB, co trwa razem ponad 2 godziny.
Pociągi z Cottbus zatrzymują się w Berlinie na stacjach Ostbahnhof, Alexanderplatz, Friedrichstraße, Hauptbahnhof, Zoologischer Garten oraz Spandau.

Wskazówka: Zakupiony bilet na przejazd koleją regionalną DB do Berlina (pociągi oznaczone symbolem RE i RB) jest ważny do docelowego przystanku podróży, jeśli ma oznaczenie, np. Berlin AB. Oznacza to, że wysiadając na stacji kolejowej w Berlinie można kontynuować podróż metrem, autobusem itp. do osiągnięcia celu (wykluczone są przejazdy okrężne lub w powrotnym kierunku). To samo obowiązuje w drugim kierunku.
Na dworcach kolejowych znajdują się automatyczne szafki na bagaż (Schließfächer). Opłata za 24h wynosi 4-6 €, w zależności od wielkości szafki i dworca .

Warto też sprawdzić warunki oferty biletów „Berlin-Brandenburg-Ticket” oraz „Schönes-Wochenende-Ticket”. Bliższe informacje tutaj. Deutsche Bahn ma całkiem konkretnie opracowaną stronę po polsku, na którą warto zajrzeć, jeśli ktoś myśli o podróżowaniu po przygranicznych landach.