Międzynarodowe Targi „Zielony Tydzień” w Berlinie to największa impreza handlowa na świecie poświęcona żywności, rolnictwu i ogrodnictwu. Przez 10 dni tereny wystawowe odwiedza około 400 tysięcy osób, w tym jedną czwartą stanowią fachowcy z branży.

Podczas targów odbywa się zjazd „królowych i księżniczek” promujących regionalne produkty.

Skąd nazwa „Zielony Tydzień”?

Wszystko zaczęło się pod koniec XIX wieku, gdy członkowie Stowarzyszenia Gospodarki Rolnej (Landwirtschafts-Gesellschaft, DLG) zjeżdżali co roku do Berlina na seminaria i konferencje. Miały one miejsce zawsze zimą i trwały około tygodnia. W dzielnicy, w której odbywały się spotkania, na ulicach wystawiali się przeróżni producenci sprzętu, rzemieślnicy i rolnicy. Kiedy formy „dzikiego handlu” przybrały niepokojące rozmiary, postanowiono o skupieniu wystawców, handlarzy i seminarzystów w jednym miejscu.

Pomysłodawcą tej idei był Hans-Jürgens von Hake, ziemianin i pracownik berlińskiego urzędu turystycznego. Po raz pierwszy właściwe targi odbyły się w 1926 roku, na terenach przy Kaiserdamm (hale znajdowały się wówczas w miejscu dzisiejszego dworca autobusowego ZOB). Nazwa Grüne Woche (Zielony Tydzień) przyjęła się od koloru płaszczy leśników i rolników (Lodenmäntel), którzy dominowali na terenach wystawowych. Wymyślili ją dziennikarze.

W 2015 roku targi odbyły się po raz 80., a rok później ogłoszono ich 90. urodziny. Jak to możliwe?

Krótka historia Zielonego Tygodnia w Berlinie

Już w pierwszym roku (1926) odnotowano 50 tysięcy odwiedzających, co może wzbudzać słuszny podziw, jeśli spojrzeć na aktualne prognozy organizatorów, liczących co roku na około 400 tysięcy gości. W przeciągu lat na wystawie prezentowano najnowsze osiągnięcia techniczne w zakresie produkcji i przechowywania żywności, coraz bardziej wydajne gatunki płodów rolnych lub nowe krzyżówki zwierząt. Przykładowo, w 1930 roku powszechny zachwyt wzbudzała maszyna do utrzymywania świeżych jaj, w której 5000 sztuk, kręcąc się, miało zachować w „naturalny sposób” świeżość przez rok.

W 1935 roku Wilhelm Hölter zaprojektował logo targów, obowiązujące do dzisiaj: dwa żółte, stylizowane kłosy z napisem Grüne Woche na zielonym tle.

W okresie wojennym nie organizowano targów, wypadły one z kalendarza również w 1938 roku z powodu grasującej w Niemczech pryszczycy. A pierwsze powojenne targi odbyły się dopiero w 1948 roku i to w dość ciężkich warunkach. Lądowe drogi do zachodnich sektorów były zablokowane przez Rosjan (tzw. blokada Berlina). Prąd włączano tylko dwa razy dziennie, na dwie godziny przed południem i koło północy. Większość towarów była sprowadzana drogą powietrzną przez Brytyjczyków i Amerykanów.

Sytuacja polityczna miała wpływ na kontynuację większości przedwojennych imprez targowych. Podział miasta spowodował między innymi przeniesienie targów samochodowych do miast Niemiec Zachodnich. Do dzisiaj odbywają się one we Frankfurcie nad Menem i Hanowerze.

Grüne Woche utrzymały jednak swoją pozycję, choć początki nie były łatwe. W 1948 roku uczestniczyło w nich zaledwie 59 wystawców, a targi odbyły się głównie z inicjatywy lokalnych działkowców. Na mięsnych stoiskach wisiały szynki i kiełbasy z papy.

Niedługo później sytuacja zaczęła się poprawiać, a odwiedzających przyciągały egzotyczne potrawy i wymyślne instalacje (w 1951 roku Holandia zaprezentowała na przykład apetyczną piramidę z warzyw). Wraz ze wzrastającym dobrobytem społeczeństwa zaczęto zwracać większą uwagę na estetyczne walory prezentowanych towarów, a później na ekologiczne rozwiązania w rolnej gospodarce (np. biogaz). Pod koniec lat 70-tych, po otwarciu Międzynarodowego Centrum Kongresowego (ICC)  znacznie wzrosła liczba seminariów i konferencji, a tym samym krajów biorących w nich udział. Do trzech podstawowych filarów targów, produkcji żywności, gospodarki rolnej i ogrodnictwa dodano kolejne: leśnictwo i rybołówstwo. W latach 80. ubiegłego wieku zaczęto organizować krajowe przeglądy bydła, owiec i hodowlanych koni zimnokrwistych.

Po przełomie rozpoczęła się nowa era targów. W końcu dostępne były one dla producentów i rolników, pracujących najbliżej dawnego Berlina Zachodniego, czyli dla wystawców z Brandenburgii. W 1998 roku zadebiutowała osobna hala z ekologiczną żywnością (Biomarkt). W 2012 zwartą do tej pory ekspozycję gospodarzy targów – Niemców – rozbito aż na siedem sąsiadujących hal, w których prezentuje się razem 13 landów (brak Hamburga, Bremy i Kraju Saary). Została utworzona nawet specjalna trasa kulinarna: DeutschlandTour.

Rokitnik (Sanddorn) nazywany jest „cytryną północy”. Uprawiany jest w Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorzu Przednim.

Od 1995 roku na targach występuje oficjalny kraj partnerski. Pierwszym były Czechy. Rosja i Holandia pełniły tę funkcję więcej niż raz. W 2011 roku krajem partnerskim była Polska z hasłem „Poland schmeckt” (Polska smakuje). Nasz kraj uczestniczy w targach już ponad 30 lat. W 2016 roku po raz pierwszy krajem partnerskim było państwo spoza Europy – Maroko. Można było wówczas skosztować tradycyjnych potraw (kuskus), miętowej herbaty, spróbować nektaru z kaktusa, ewentualnie oleju wytłaczonego z tej rośliny.

Kraj partnerski 2018 – Bułgaria

Bułgaria prezentuje się samodzielnie w hali 10.2 pod mottem „Aromat Słońca”. Na stoiskach oznacza to przede wszystkim aromatyczne warzywa, które dojrzewają w blasku słońca, pomidory, papryka czy ogórki. Z nich przygotowuje się bułgarską specjalność, sałatkę szopską, do spróbowania również na targach. Do tego nabiał, jak jogurty, twarogi czy słone sery owcze oraz bułgarskie wina. Nie zabraknie też akcentów folklorystycznych, występów zespołów, rękodzieła i prezentacji mniej znanych turystycznych regionów.

Grüne Woche teraz też dla koniarzy

Po raz pierwszy razem z Zielonym Tygodniem odbędą się jednocześnie targi poświęcone jeździectwu, Hippologica. Odbędą się one w ostatni weekend, od 25 do 28 stycznia. Bilety zakupione w tych dniach obowiązują na terenie całych targów. Wystawcy prezentować się będą w hali 26c, natomiast obok, w hali 25, odbędą się pokazy sportowe.

Hala zwierząt na targach (25)

Po raz pierwszy na targach?

Jeśli ktoś wybiera się na targi po raz pierwszy, powinien koniecznie dotrzeć do hali kwiatów (2.2), hali z produktami bio (BioHalle, 1.2B), hali z przyprawami, herbatą i ziołami (12), hali ze zwierzętami (25) oraz na prezentacje kompanii piwowarskich i niemieckich winnic. Nie można oczywiście zapomnieć o hali polskiej (11.2), ale też i bardzo atrakcyjnej wizualnie hali holenderskiej z wiatrakiem i morzem tulipanów (18).

Informacje praktyczne

Grüne Woche: 19-28 stycznia 2018
Hippologica: 25-28 stycznia 2018
Otwarte codziennie: 10.00-18.00, 10.00-20.00 (26.01)
Bilet dzienny: 15 €; Happy-Hour-Ticket (pn.-pt. po 14.00) 10 €; bilet na niedzielę 10 €;
Dojazd: S41, S42, S46 Messe Nord; S5 Messe Süd, U2 (Kaiserdamm), 104, 139, 349, M49, X34, X49 (Messedamm/ZOB)
Więcej informacji: www.gruenewoche.de

Źródła:
Grüne Woche, stan 20.01.2018