Ktoś raz mi powiedział, że nie ma co się obawiać wyjazdu z Berlina, ponieważ w którąkolwiek stronę się nie pojedzie, zawsze się dotrze do berlińskiej obwodnicy (Berliner Ring). W praktyce może być to nieco ryzykowne, a przede wszystkim czasochłonne rozwiązanie, zważywszy, że Berliński Ring A10 ma 196 kilometrów. Nie należy go też mylić z miejskim, wewnętrznym ringiem A100 (po części w budowie), który do zjednoczenia Niemiec nosił numer 10.

Najlepsze rozwiązanie

W zależności od celu podróży, dobrze jest przemyśleć, czy warto jechać przez miasto, czy też lepiej skorzystać z obwodnicy. Niestety GPS nie zawsze zaproponuje najdogodniejszą drogę, o czym wielokrotnie przekonałam się sama. Mając wyznaczony punkt we wschodniej części miasta, urządzenia nawigacyjne „chcą się trzymać” jak najdłużej autostrady A100, a potem wyrzucają kierowców w same centra południowych dzielnic, gdzie przejazd przez liczne światła trwa znacznie dłużej, niż gdyby wybrało się przejazd przez ulicę Adlergestell.

Z południowej lub środkowej Polski

Jadąc z południowej lub środkowej Polski przez miejscowości Świecko, Olszyna i niżej, najlepiej dojechać do Schönefelder Kreuz (krzyżówka A13/A113 z berlińskim ringiem A10). Łącznikiem A113 dociera się do obrzeży miasta i bez przeszkód wjeżdża na wewnętrzną autostradę A100. Tam pozostaje wybrać już tylko odpowiedni zjazd do śródmieścia. Można też skierować się na odcinek A117, który płynnie przechodzi w najdłuższą ulicę Berlina – Adlergestell (Dreieck Treptow). Tą drogą można zazwyczaj szybciej dotrzeć do celów położonych po wschodniej stronie miasta.

„Setką” (A100) można wygodnie i szybko dotrzeć do zachodnich dzielnic Berlina (Zehlendorf, Wilmersdorf, Charlottenburg, Spandau), a także na tereny targowe (Messe/ICC), centralnego dworca autobusowego (ZOB) i lotniska Tegel (TXL).

Na lotnisko Schönefeld (SXF) z południowego i wschodniego kierunku dociera się stosunkowo łatwo ze A113 – droga jest dobrze oznakowana. Po wjechaniu do Berlina pozostaje pokonać kilka kilometrów, gdyż lotnisko usytuowane jest na południowy wschód od granicy miasta.

Uwaga: lotniska Schönefeld i Tegel zostaną zamknięte (termin był kilkakrotnie przekładany, w tej chwili jest mowa o 2019/2020 r. (dane: grudzień 2017). Jedynym lotniskiem w okolicy Berlina będzie wówczas port lotniczy Berlin Brandenburg (BER), usytuowany nieco dalej na południe od dzisiejszego lotniska Schönefeld.

Przez Kostrzyn

Podróżujący z Kostrzyna dotrą drogą krajową nr 1/5 do centrum Berlina (Plac Aleksandra), skąd znaki z nazwami dzielnic, pokierują ich do innych części miasta lub lotnisk.

Z północnej Polski

Jadąc z północnej Polski (Szczecin) autostradą A11 dociera się do Dreieck Schwanebeck, skąd można wjechać drogą numer 2 do wschodniej części miasta lub pozostać na Ringu i dojechać do odpowiedniego zjazdu.

Przybliżone odległości:
Świecko (granica) – Schönefelder Kreuz A10 – 72 km
Olszyna (granica) – Schönefelder Kreuz A10 – 127 km
Schönefelder Kreuz – Berlin/Alexanderplatz – 30 km
Schönefelder Kreuz – Messe/ICC/ZOB (przez A100) – 40 km
Kostrzyn – Berlin/Alexanderplatz – 94 km
Kostrzyn – Berlin/Zoo – 101 km
Kostrzyn – Lotnisko Tegel Berlin – 105 km
Kostrzyn – Lotnisko Schönefeld Berlin – 90 km
Szczecin – Berlin/Alexanderplatz – 142 km
Szczecin – Lotnisko Schönefeld Berlin (jadąc berlińskim ringiem) – 190 km
Szczecin – Lotnisko Tegel Berlin – 135 km
Poznań/Dworzec Główny PKP – Berlin/Reichstag – 290 km
Warszawa/Dworzec Centralny – Berlin/Reichstag – 600 km
Kraków/Dworzec Główny PKP – Berlin/Reichstag – 600 km

Orientacyjne punkty oraz proponowana trasa na mapie Google